marți, 5 iulie 2011

Liceu, BAC si alte dureri.

Sa va spun cum vad eu lucrurile referitoare la esecul bacalaureatului de anul asta. Cat de scurt pot.
In liceu a plouat cu 10. Am avut medii peste 9.60 in fiecare an... Pe atunci mi se parea ca munceam pentru ele. Sincer? Nu tin minte cate carti si caiete am deschis ca sa invat in liceu. Vreo 10 cel mult in toti cei 4 ani.
Am facut greseala de a da la profil filologie. Bilingv spaniola pentru ca imi placea. Eram impotriva matematicii pentru ca din gimnaziu "m-au etichetat" ca incapabila si la ora de matematica nu auzeam decat "Daca nu stii, lasa, asta este, nu le ai cu matematica." In fiecare teza luam 4.5 pentru ca nu eram incurajata de mai mult. Nu acasa. Pentru ca acasa nu exista "nu le ai cu matematica" ci doar "nu iti bati capul indeajuns", ceea ce era adevarat. Dar asta nu mai conta cand ajungeam la scoala.
In liceu am vrut sa invat. La sfarsitul liceului eram convinsa ca stau foarte bine. Dupa BAC (luat cu 9, pe bune, fara bataie de cap pentru ca nu m-a interesat tare nota) ma simteam mai mult decat capabila sa fac fata la orice. Terminasem liceul cu o medie mare, luasem BAC-ul cu medie mare...fara prea mult chin.
La facultate am dat de greu. Greu pentru ca ni se cere implicare. Ni se cere interventia la ore, ni se cer pareri si ni se cer argumente pentru parerile noastre. Pe scurt, ni se cere sa gandim. In anul 1 am avut o profesoara care ne-a spus ca nu stie ce-i cu noi si ca nu a mai vazut generatie ca a noastra pana acum. Nu avea cu cine sa vorbeasca la ore si isi dorea asta. Isi dorea sa intelegem si sa ramanem cu ceva in cap.
Atunci mi-am dat seama ce s-a intamplat in liceu. Cu totii am avut creierele spalate. Am luat 4 in liceu pentru ca "parerea mea era gresita", s-a tipat la mine pentru ca "nu aveam dreptul sa imi spun parerea despre ce nu mi se pare corect", mi s-a spus ca "stiu prea multe si invat prea mult", ni s-a spus in mod repetat ca e mai bine sa profitam si sa fim smecheri ca reusim mai multe. Am avut o profesoara care nu ne scotea din "fete de pe centura", "proaste", "racolate de pe trotuar si aduse cu forta la scoala". Fara sa imi dau seama respectul de sine a scazut foarte mult in liceu. Si cheful de a ma mai implica in orice.
Desi aveam idei, stiam ce sa zic, intelegeam cursurile nu am scos un cuvant in anul 1 la nici un curs. Pentru ca mi-era mai bine daca taceam. Asa ma obisnuisem. Stiam ca daca tac nu se ia nimeni de mine. Nu stiam ca n-am sa raman cu nimic in cap asa cum am patit in liceu si ca, de fapt, e mai bine sa spun ceva pentru ca nu o sa mi se taie gatul.

In liceu, se insista pe multe lucruri inutile. La profil umanist iesi mai prost decat intri. Desi eram setata impotriva matematicii stiam ca o baza tot trebuie sa am, stiam ca trebuie sa invat chimie, biologie si fizica. Nu neaparat intensiv, dar lucrurile elementare trebuiau stiute. Putinele ore de "stiinte" pe care le-am avut s-au rezumat in explicatii ale sfarsitului lumii din 2012, la nunti din India si la puterea de vindecare ale produselor din Aloe Vera.
Nu s-a facut nimic practic in liceu. In schimb, se invata limba latina. De ce?!
Sunt elevi care nu stiu notiuni elementare de gramatica ale limbii romane dar ei trebuie sa invete gramatica limbii latine. La limba romana au grija sa memorezi rezumate si analize ale textului pe de rost. Daca tu intelegi altceva din text, daca tie o poezie iti da alte sentimente decat i-a dat lui Calinescu...esti prost. Habar n-ai ce vorbesti. Stiu, insa, persoane care stiu toate metaforele din poeziile lui Eminescu, dar nu stiu cand trebuie sa scrie "copiii" cu 3 de "i". Si au terminat facultatea de litere cu brio. Ajung profesori. Aici e problema!
Profesorii din liceu nu mai au nici cel mai mic interes fata de elevi. Ofera note de trecere si note de 10 pentru ca da bine. Olimpiadele se fura si notele se umfla pentru ca daca ai elevi olimpici primesti 10 lei in plus la salariu. Si asta se intampla pentru ca profesorii mor de foame. Nu ii intereseaza ce fel de elevi scot. De fapt, pe unii, ii intereseaza. Dar din lipsa de bani ii pregatesc doar in particular ca sa le iasa si lor ceva. Se cheama lupta pentru supravietuire. Desi am o ura imensa fata de multi profesori din liceu, incerc sa inteleg.
Ce s-a intamplat la BAC anul acesta reprezinta nu numai nivelul real al elevilor. (Elevi care, fara nici un dubiu, in liceu au fost foarte buni si buni). Reprezinta nivelul real al intregului sistem. Sistem care a fost distrus. Pentru ca scazand interesul din partea profesorilor, scade si interesul din partea elevilor. Foarte normal. Nu ti se cere sa iti bati capul nu iti bati capul. E ca si cum ai cere socoteala cuiva ca nu a invatat ceva de a carui existenta nu stia pana atunci.

Mai este si treaba cu "Cine vrea sa invete, invata." E adevarat. Dar daca te fac sa crezi ca ai invatat deja tot ce trebuie...?

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

Have your say: